טיול שבועי עם קובי פינקלר • אל השיזף הגדול ביותר בארץ

    כתב וצילם: קובי פינקלר No Comments on טיול שבועי עם קובי פינקלר • אל השיזף הגדול ביותר בארץ
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    במרומי יער בן שמן באחת הפינות הנסתרות הצופה אל כל מישור החוף ושפלת יהודה, צומחים להם מספר עצי שיזף עתיקי יומין. לא הרחק בינות לעצים, פארק הקופים.

    הם לא לבד. ישנם כמה עצי שיזף המתחרים ביניהם על התואר השיזף "הגדול ביותר" בארץ, או השיזף "העתיק ביותר". תלוי כמובן את מי שואלים, או בתחומה של איזו מועצה מצוי שיזף זה או אחר.

    דבר אחד ברור. העובדה שעצים ומטפחיהם מתחרים ביניהם מאות שנים לאחר נטיעתם על ייחוסם וגודלם מלמדת על חשיבות הנטיעה ועוצמתו של העץ בארץ ישראל. לקראת חודש שבט המשמש ובא, הלכנו אל השיזף שיערני הקק"ל מגדירים אותו כעץ השיזף הגדול ביותר בארץ.

    עץ השיזף העתיק

    עץ השיזף העתיק

    במרומי יער בן שמן באחת הפינות הנסתרות, צופה אל כל מישור החוף ושפלת יהודה, צומחים להם מספר עצי שיזף עתיקי יומין. אחד מהם, שיש המתארכים את גילו ל-250 שנה (מצאתי השבוע, במקום  חוקר המייחסו לכדי שלוש מאות שנה) זכה לתואר "הגדול ביותר". היקף  גזעו, מגיע לכדי 4 מטרים ונדרשים לפחות 3 אנשים כדי להקיפו. הוא מתנשא לגובה של 10 מטרים ופורש צל בקוטר של 18 מטר. לשבת בצילו, בחניון הקטן שהוקם מתחת לענפיו הרחבים …והקוצניים, לזכור שגם עץ זה ניטע על ידי אבות אבותינו, זו חוויה.

    השיזף הוא עץ  שגובהו הממוצע נע בין 3-8 מטרים, הוא גדל בחלקים נרחבים של הארץ ואפילו לאורך כל בקעת הירדן והערבה ניתן למצוא עצי שיזף. אחד "המתחרים הרציניים" על התואר  השיזף "הגדול ביותר" מצוי לא הרחק מעין יהב שבערבה . ענפיו עקומים וקוצניים, האחד ארוך וישר והשני קצר וכפוף. פריחת פירותיו  בחודשים אוגוסט-אפריל והם יושבים בקבוצות בחיקי-העלים, כשצבעם ירקרק-צהוב.  לעת ההבשלה הופך צבעו לצהוב-כתום (זהו הסימן שהפרי בשל) והפרי, אגב,  טעים מאוד למאכל.

    שיזף 001

    יומין. אחד מהם, שיש המתארכים את גילו ל-250 שנה (מצאתי השבוע, במקום חוקר המייחסו לכדי שלוש מאות שנה) זכה לתואר "הגדול ביותר". היקף  גזעו, מגיע לכדי 4 מטרים ונדרשים לפחות 3 אנשים כדי להקיפו. הוא מתנשא לגובה של 10 מטרים ופורש צל בקוטר של 18 מטר.  לשבת בצילו, בחניון הקטן שהוקם מתחת לענפיו הרחבים …והקוצניים, לזכור שגם עץ זה ניטע על ידי אבות אבותינו, זו חוויה.

    השיזף הוא עץ  שגובהו הממוצע  נע בין 3-8 מטרים, הוא גדל בחלקים נרחבים של הארץ ואפילו לאורך כל בקעת הירדן והערבה ניתן למצוא עצי שיזף. אחד "המתחרים הרציניים" על התואר השיזף "הגדול ביותר"  מצוי לא הרחק מעין יהב שבערבה. ענפיו עקומים וקוצניים, האחד ארוך וישר והשני קצר וכפוף. פריחת פירותיו בחודשים אוגוסט-אפריל והם יושבים בקבוצות בחיקי-העלים, כשצבעם ירקרק-צהוב.  לעת ההבשלה הופך צבעו לצהוב-כתום (זהו הסימן שהפרי בשל) והפרי, אגב, טעים מאוד למאכל.  שיזף 003

    ניסים קריספיל מספר בספרו "צמחי מרפא" שכל חלקי העץ משמשים ברפואה העממית של עדות ישראל וערביי הארץ, לריפוי כאבים פנימיים, טחורים, כאבי שיניים, למניעת נשירת שיער, לריפוי פצעים פתוחים, שלשול, תולעי מעיים, הזעת-יתר, דלקת ריאות, כוויות וסוכרת. אז במקום לשבת בבית או ללכת לטיפול תרופתי פשוט אוכלים את פרי השיזף ומיד מרגישים טוב יותר.

    טיול, לעץ השיזף ביער בן שמן, בימים הללו של חורף הוא חויה. ללכת בין שבילי היער, לקטוף פטריות אחרי הגשם (והשבוע, אחרי הגשמים הברוכים יש לכך משמעות מיוחדת), לצפות בפריחת הכלניות האדומות על מרבדי העשב הירוקים, לצפות בתנועה הסואנת בכביש ירושלים ולקנח בפיקניק קצר בחניון הקטן שהוקם במקום לזכרו של אודי אבנרי איש הקק"ל, שהיה אחראי להצלת חורשת השיזפים. טבת- שבט אמיתי.

    לקינוח, קיפצו לתל חדיד. בין השבילם הרבים הפזורים באזור לכו עם השביל הכחול עד לראש התל. השקדיות עוד מעט תחלנה לפרוח, רקפות כבר צצות תחת הסלעים ופיסת ההיסטוריה כאן, מרחיבה את הלב והדעת.

    איך מגיעים?

    נוסעים בכביש 443 עד לכניסה למצפה מודיעין. פונים דרומה (ימינה למי שמגיע מהשפלה) ומיד אחרי 50 מטרים פונים ימינה לפי השילוט "לתל חדיד". עוברים מתחת לגשרון, נכנסים ליער. נוסעים שמאלה, לפי השילוט תל חדיד עד לחניון ע"ש נחום. ממולנו גינת משחקים יפה. כאן נפנה שמאלה. מיד השביל מתעקל. נוסעים בדרך עפר (יש שילוט "לעץ השיזף"). נוסעים עוד כ-7  דקות בדרכי עפר, עבירות לכל רכב,  עד למגיעים לחניון קטן (משמאל הדרך) על שמו של אודי אבנרי. מחנים ומיד מולנו חורשת השיזפים העתיקים. אפשר כמובן להחנות את הרכב בגינת המשחקים ומשם ללכת ברגל בינות לצומח , לפורח עד לשמורת השיזפים העתיקים.

    עוד בסביבה– פארק הקופים בסמוך למושב גימזו.

    "פארק הקופים" ביער בן שמן פותח בפני המבקרים את עולמם של הקופים.

    קופים

    חורש טבעי, אזורי מחייה פתוחים ורחבי-ידיים וצפייה בלתי אמצעית בקופים הם רק חלק מהמרכיבים המקנים לביקור בפארק תחושה של יציאה אמיתית לטבע. רווחתם של הקופים הייתה בראש מעיני צוות התכנון של הפארק.

    מסע מרתק זה בעולם הקופים משמש כנקודת מוצא להבנת עולם החי ובסיס להקניית ערכי שמירה על בעלי החיים והסביבה כאחד, ערכים העומדים בראש מטרותיו של הפארק.

    המבקרים מסיירים בלווי מדריכים מקצועיים בין מכלאות הקופים כאשר בחלקם נכנסים לתוך אזורי המחייה וחווים את הקופים ממש מקרוב…..! חוויה למבוגרים ולילדים.



    0 תגובות